Nieuwsbrief 24-03-2020

INFORMATIE MET BETREKKING TOT CORONAVIRUS (24 maart 2020)

In verband met de aangescherpte maatregelen van het RIVM en het aangepast advies van onze beroepsgroep hebben we besloten de praktijk te sluiten vanaf vandaag 24.03.2020 tot in ieder geval 7 April. Wij blijven telefonisch bereikbaar voor vragen en blijven daar waar mogelijk met een telefonisch of video consult jullie ondersteunen.     

We blijven letten op elkaar en jullie! En willen dan ook voorstellen voor iedereen, eenmaal per week een video- of telefonisch contact te hebben om op die manier de week te evalueren en weekscores en andere thema’s te bespreken. Stuur ons daarom een mail als je dit wilt, zodat we een afspraak kunnen maken! Alle gezondheid gewenst voor iedereen!  

Telefonisch- of Video-consult

Dit kan dus via een video- of telefonisch consult (Skype of Whatsapp). Zoals gezegd, we vinden het belangrijk dat jullie in proces blijven en verder aan herstel kunnen werken. Daarom dat een telefonisch of videoconsult een oplossing kan bieden. We kunnen dan vragen beantwoorden, feedback en informatie geven, de voortgang evalueren, scores bewerken en bespreken en verdere adviezen geven en eventueel een thuis oefen- of beweegprogramma opstellen. Nogmaals stuur ons een mail, als je dit wilt zodat we een afspraak kunnen maken!

Hoe werkt het?

Wanneer we een telefonisch of videoconsult willen plannen, meld je dan via de mail (info@solkcentrum.nl), we zullen dan een tijdstip plannen en afspreken of we via Skype (adres: solkcentrum), Whatsappcontact video-contact (0651120566 of 0629086639) of via Google-hangout contact hebben.  Op het afgesproken tijdstip bellen wij je dan.

Vergoeding

Indien je aanvullend verzekerd bent mogen wij een telefonisch en videoconsult als zitting/consult bij je verzekering in rekening brengen. Uiteraard zullen korte telefoontjes tussendoor hier niet onder vallen. 

Tot slot

Blijf bewegen, blijf sparen…., blijf tijd voor jezelf nemen, mindfulness/ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen, bijvoorbeeld 5x/dag, 3 min. Neem langere momenten én ruimte voor jezelf en doe dingen die je herstel goed doen, zoals verstilling zoeken, bewegen, teveel sociale media en TV vermijden, Corona nieuws niet allemaal willen volgen enz. Een vaste dagindeling kan ook heel behulpzaam zijn, maar daar kunnen we in het videocontact het dan nog over hebben. Leg dit alles ook uit aan de mensen in je directe omgeving en probeer zo voordeel voor jezelf te halen uit deze zeer onalledaagse situatie.

Verder zullen we regelmatig via de Facebook pagina van Centrum voor SOLK, nieuws delen en zoals gewend interessante thema’s plaatsen.

Zie beneden al een ondersteuningsmemo van een collega bestuurslid van de Society for Psychosomatic Medicine, Dirk Peeters, Psychiater in België.

Blijf kalm en gezond, we hebben contact, beste groet,

Team Centrum voor SOLK

Monique, Esther, Luc, Roberto en Bert


Bijlage (De kracht van de onmacht):

Beste collega’s, liefste mensen allemaal

We verwachten volgende weken een oplopende graad van corona-infecties; de onrust en de angst zullen ziender­ogen toenemen. Dit is onmacht. Een gevoel waarmee de westerse mens niet zo goed heeft mee leren omgaan. Graag geef ik jullie vanuit mijn ervaring en deskundigheid enkele regels om de “DE KRACHT VAN ONMACHT” te leren kennen!

1. In de plaats van angst, geduldig afwachten:

Het virus zal circuleren tot er voldoende immuniteit is onder de bevolking, zolang zal het duren. “LAAT ONS DEZE TIJD VERAANGENAMEN”, probeer steeds begripvol te zijn, laat toe dat het je soms teveel is en dat zij die kracht over hebben steunend mogen zijn. Stuur elkaar positieve en aangename boodschappen …

2. Relativeren en de humor bewaren:

We kennen de statistiek, velen worden niet of nauwelijks ziek. Van de mensen die ziek worden, wordt een kleine groep ernstig ziek en van die groep overlijdt een klein aantal.

Wens mekaar toe gezond te blijven. Geef vooral vriendelijke bejegening en vrolijkheid aan de mensen. “NIET KWETSENDE HUMOR IS HELEND”!

3. Energie goed doseren:

Doen wat we moeten doen, maar vooral niet doen wat niet zinvol of nuttig is! Verzorg op de eerste plaats jezelf goed, niet geforceerd recreatief sporten (wandelen, joggen, fietsen …) is aanbevolen. Zorg goed voor je naasten.

Ons lichaam herstelt het best door voldoende en voldoende goed slapen tijdens de nacht en siësta’s mag als we extra moeten recupereren of slaap te kort komen. “JE KAN MAAR GEVEN AAN DE ANDEREN WAARVAN JE OVERSCHOT HEBT”, zorg er dus voor dat je genoeg energie over hebt om te zorgen voor de anderen.

4. Aanvaarden:

“WAT WE NIET KUNNEN VERANDEREN, MOETEN WE PROBEREN TE AANVAARDEN”. Waar lijden en liefde sa­menkomen ontstaat mededogen en begrip. Door mededogen en vergeving wordt het aanvaarden van moeilijke situaties bewerkstelligd. Meditatie en bidden kunnen hier zeker louterend en verzachtend werken.

5. Zingeving:

“WAT MEN AANVANKELIJK ALS DRAMA’S ERVAART, WORDEN DE BELANGRIJKSTE LEVENSERVARINGEN VOOR DE MENSHEID”. Ook uit deze crisis zal achteraf heel veel geleerd worden! Dus wederom, angst is hier niet op zijn plaats! Met nuchtere blik vooruitkijken; uit het respecteren van de voorgaande regels zal volgen dat je er het allerbeste voor jezelf en je omgeving zult kunnen uithalen.

VEEL MOED, OPTIMISME EN STERKTE!

Dr. Dirk Peeters

Liaisonpsychiatrie

Diensthoofd D-Dienst

St. Jozef-Malle Ziekenhuis